Voorzichtig met de dop van de radiateur!

Oververhitte motoren horen bij hoge temperaturen en lange vakantieritten. Zelf verhelpen kan tot brandwonden leiden. Oppassen dus, maar probeer dit soort autopech vooral te voorkomen!

 

Als de krachtbron van jouw auto meer brandstof krijgt dan hij kan benutten, voert hij die overtollige energie af als warmte. Daardoor loopt je motor warm. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer je met een caravan de bergen in trekt en te snel opschakelt. Wanneer je dan naar de temperatuurmeter kijkt, zie je die in een verontrustend tempo naar het rood lopen.

Oplossing: terugschakelen

Gelukkig is de oplossing eenvoudig: terugschakelen! Het is met een caravan heus niet vreemd wanneer je bij een steile helling in de eerste versnelling naar boven moet. De motor mag dan ook best loeien: bij dit scenario is dat zelfs een goed teken. De temperatuurmeter gaat nog altijd omhoog, maar veel minder snel. Sterker nog: ondanks het hoge toerental zal de auto minder brandstof verbruiken. Je verliest immers minder brandstof aan warmteverlies.

Zelfde versnelling naar beneden

Als je diezelfde helling naar beneden rijdt, doe je dat ook in zijn één. Dat geeft controle: laat je het gas los, dan remt het span immers op de motor. De temperatuurmeter daalt duidelijk. Onderaan een lange helling kan je motor weer behoorlijk zijn afgekoeld.

 

Wat als je motor tóch te warm wordt?

Mocht de motor ondanks al deze maatregelen toch nog te warm worden, schakel dan alle niet-essentiële energieverbruikers uit: je kunt bijvoorbeeld best even zonder verlichting en airconditioning. De verwarming mag op zijn warmste stand, de ventilator moét op de hoogste stand. Zet wel alle ramen van de auto open. Zo pomp je alle overtollige motorwarmte via de kachel naar buiten.

Aan de kant en afwachten

Blijft de meter dan nog in het rood staan of komt er witte rook onder jouw motorkap vandaan, zet de auto dan aan de kant. Motor uit, motorkap open, en verder overal van afblijven. Draai je op zo’n moment de radiateurdop los, dan spuit door de plotselinge drukverlaging alle resterende koelvloeistof met kracht naar buiten. Krijg je dat over je armen heen, dan levert dat lelijke brandwonden op!

 

Koelvloeistof reservoir expansievat

Giftig spul

Wacht op de Wegenwacht, of tot de motor is afgekoeld. Laat de krachtbron dan rustig even draaien en luister hoe hij klinkt. Als alles normaal lijkt, meteen weer uitzetten, opnieuw wachten en dan de radiateur – of beter: het expansievat (zie foto) – bijvullen. Koelvloeistof is giftig en kan de lak van je auto aantasten. Heb je nog nooit koelvloeistof bijgevuld, dan kun je beter op deskundige hulp wachten. Geen koelvloeistof bij de hand? Voor nood kan in de zomer kraanwater worden gebruikt, maar laat dat naderhand wel door koelvloeistof vervangen bij de garage.

Bron: www.anwb.nl/auto