Gepubliceerd op 10-05-2016 om 13:34

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Rijscholen focussen zich al lange tijd op de scholing van steeds jongere kandidaten, maar ondertussen neemt het aantal ongevallen onder senioren in de auto drastisch toe. Omdat regels voor een betere keuring niet verwacht hoeven te worden, liggen er mooie kansen voor de rijschool om deze markt specifiek te gaan bedienen. Dat zegt Frank Hoornenborg, voorzitter van brancheorganisatie BOVAG Rijscholen, in zijn column voor VerkeersPro.

COLUMN – Voor het eerst sinds lange tijd steeg in 2015 het aantal verkeersslachtoffers in ons land. Opvallend daarbij was dat de stijging vooral door oudere verkeersdeelnemers werd veroorzaakt. En dan bedoel ik niet alleen senioren met elektrische fietsen, waar velen de mond van vol hebben, maar juist ook in de auto.

Senioren

Wij weten allemaal dat het verkeer de afgelopen decennia drastisch is veranderd en we focussen ons al lange tijd op de scholing van steeds jongere kandidaten. Die met 2toDrive al vanaf hun zestiende opgeleid kunnen worden en voor de brommer al vanaf hun vijftiende. BOVAG is altijd voorstander geweest van continue verkeerseducatie en daar kun je wat ons betreft niet vroeg genoeg mee beginnen.

Maar tegelijkertijd is de keuringsleeftijd voor senioren opgeschroefd naar 75 jaar, terwijl de interval vijf jaar is gebleven en die keuring gericht is op de fysieke gesteldheid van de oudere, niet op verkeerskennis en –inzicht. Uiteraard blijven ouderen steeds langer vitaal en kwiek en is er alle reden om langer te vertrouwen op hun kunnen, maar de cijfers spreken toch voor zich.

Permanente verkeerseducatie

Permanente verkeerseducatie houdt wat mij betreft niet op bij het behalen van het roze pasje. Van de overheid hoeven we niet te verwachten dat er nieuwe regels worden ingesteld voor een meer inhoudelijke keuring. Maar wellicht liggen er juist mooie kansen voor uw rijschool om deze markt specifiek te gaan bedienen en de senioren te begeleiden in het opfrissen van hun kennis en kunde. Bijvoorbeeld wanneer hun (klein)kinderen met 2toDrive bezig zijn en dus een coach nodig hebben; dat kan een uitgelezen moment zijn.

Wie weet zien we die inspanningen dan over een aantal jaren juist weer in positieve zin terug in de ongevallenstatistieken. Nederland is nog altijd een van de meest verkeersveilige landen en we timmeren aan de voorkant -bij de jongeren- zoveel mogelijk dicht, maar laten we ervoor waken dat de achterdeur niet open blijft staan.
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen
Bron: VerkeersPro