dinsdag, 16 april 20198

Maatregelen die nodig zijn om de CO2-uitstoot omlaag en het aandeel elektrisch fors omhoog te krijgen. Dat mondt uit in adviezen wat er vooral níet gedaan moet worden. Niet teveel subsidiëren; lijkt het advies te luiden. Subsidies kosten de overheid bakken met geld en modale gezinnen kunnen ook met subsidie een elektrische auto niet betalen.

De elektrische auto blijft aan populariteit winnen . Vorige maand werd de grens van 50.000 elektrische auto’s doorbroken. Op 31 maart reden er welgeteld 53.592 volledig elektrische auto’s rond. Een groot deel van de forse stijging is te danken aan nieuwe, betaalbaardere modellen. Tesla Model 3 (55.000 euro) bijvoorbeeld, werd dit jaar al 2700 keer verkocht. Maar ook de elektrische Kia Niro, VW Golf, Nissan Leaf en de Hyundai Kona doen het goed.

De dure Tesla’s (rond de 100.000 euro) zijn uit de gratie, met name door de Teslataks voor elektrische leaseauto’s. De supervoordelige bijtelling van 4 procent geldt alleen nog voor de eerste 50.000 euro; alles wat de auto méér kost, wordt belast met een standaardbijtelling van 22 procent.

Onwenselijke marktverstoring

De RAI waarschuwt voor te veel subsidie voor elektrische auto’s. Voor de 25.000 elektrische auto’s die vorig jaar werden verkocht, wordt de komende vijf jaar 700 miljoen fiscale subsidie opgehoest. Vooral de toch al bemiddelde rijders van de duurste elektrische auto’s profiteren.,,Oversubsidiëring is funest voor het draagvlak bij de belastingbetaler en veroorzaakt onwenselijke marktverstoring. Breed draagvlak is essentieel voor het slagen van het klimaatbeleid’’, betoogt RAI-voorzitter Steven van Eijck.

Onvoldoende elektrische auto’s

Volgens de autofabrikanten zijn er de komende vijf jaar domweg onvoldoende elektrische auto’s voorhanden om aan de ambities van het kabinet te voldoen. Vooral betaalbare kleine auto’s in de prijsklasse 10.000 tot 25.000 euro zijn er niet. Overal in Europa wordt elektrisch rijden gestimuleerd en dat leidt tot een ware subsidiewedloop: fabrikanten verschepen naar die landen waar de prijzen door subsidies hoog zijn. Volgens de RAI zijn ‘buitenproportionele subsidies noodzakelijk’ om het beperkte Europese productieaanbod naar Nederland te halen.

Ook TNO wijst op het belang van schone brandstofauto’s, want die zullen nog decennia door Nederland rijden. Zeker als het om vrachtauto’s en bestelwagens gaat. Fastned, eigenaar van negentig snellaadstations langs de snelweg, ziet een ander probleem. Waar gaan al die elektrische auto’s laden? In Nederland heeft 70 procent van de huizen geen eigen oprit en in de stad is dat zelfs 80 tot 90 procent. Wie dan elektrisch wil rijden, is afhankelijk van openbare snelladers. Fastned heeft wel een idee: benzinestations in de stad saneren en ombouwen tot snellaadstations. Met een snellader kun je de accu’s in een halfuurtje tot 80 procent laden.

Motorrijtuigenbelasting niet verhogen

Bijna alle sprekers waarschuwen er morgen voor om de rekening van elektrisch rijden in ieder geval niet bij de andere autobezitters te leggen. Autojournalist Roy Kleijwegt verwoordt het als volgt: ,,Onderschat niet hoe duur autorijden voor veel gezinnen al is. Die hebben een gebruikte auto van vijf tot acht jaar oud, die logischerwijs minder zuinig is dan een nieuwe auto. Daar hebben ze het geld echter niet voor. Deze gezinnen daarvoor straffen, is onredelijk. Mensen willen naar familie, naar voetbal. Ontneem ze dat niet. Benzine, motorrijtuigenbelasting, onderhoud, verzekering: autorijden nog duurder maken, doet deze mensen veel pijn; zij rijden al niet voor de lol. Je kunt dus absoluut niet die mensen laten betalen voor de introductie van elektrische auto’s door een verdere verhoging van de motorrijtuigenbelasting of brandstofaccijns.’’

Bron: Rijschoolvandaag.nl