Rij-instructeur worden? ‘Succes is niet

vanzelfsprekend’

Interview rij-instructeur Jan Hamelink
Veel contact met mensen, veel vrijheid en je zit nooit op kantoor. Rijleraar zijn biedt een hoop voordelen, maar Jan Hamelink zou het toch niemand aanraden. “De concurrentie is moordend,” zegt de 55-jarige rijleraar, die desondanks al 15 jaar een eigen rijschool runt in Zuid-Holland.
Jan Hamelink heeft inmiddels honderden leerlingen aan een rijbewijs geholpen. “Vandaag alweer twee, misschien zelfs drie,” vertelt Jan. Hij wacht op dit moment op de laatste examenkandidaat, die nog naast de examinator in de auto zit. Ondertussen heeft Jan tijd voor andere dingen, zoals administratie, of een interview.

Moordende concurrentie

Volgens Jan gaat het goed met zijn zzp-bedrijf Bel-Hamel, al is dat niet vanzelfsprekend in de rijschoolbranche. “De concurrentie is moordend,” zegt hij. Hij raadt iedereen af om rij-instructeur te worden. “Vooral in de grote steden zijn zzp’ers gedwongen om te lage prijzen te vragen. Als je het echt wilt, kun je misschien starten als de markt weer wat aantrekt. Wil je het hoofd boven water houden, dan moet je je specialiseren.”

Lastige doelgroep

Dat is precies wat hij gedaan heeft. “Ik ben me gaan richten op de ‘lastige’ doelgroep. Ik heb speciale opleidingen gevolgd tot faalangstinstructeur, rijangst-specialist en rij-instructeur autisme en ADHD,” vertelt Jan. De rijschoolhouder heeft ook twee lesauto’s: een Hyundai i30 diesel en een Honda Inside Hybride Automaat. Hiermee geeft hij zijn klanten de keus tussen handgeschakeld en automatisch rijden.
“Dat het werkt, blijkt wel uit het feit dat mijn agenda bijna vol zit terwijl ik fatsoenlijke prijzen kan vragen. Maar ik doe het niet alleen maar om meer klanten te werven: ik vind het ook leuk. Je werkt vaak langer en intensiever met iemand samen. Het geeft veel voldoening om juist de mensen te helpen die wat meer moeite hebben met rijden.”

Band opbouwen

“Ik werk graag met mensen en daarom past het beroep rij-instructeur zo goed bij me.” Eigenlijk is rijleraar al zijn derde beroep. “Toen ik net van school kwam werkte ik als vertegenwoordiger, daarna bij een woningbouwvereniging als verhuurfunctionaris.. Allemaal sociale beroepen. Maar het leukste aan rijleraar zijn is dat je echt een band kunt opbouwen met leerlingen.”
Voordat hij aan de slag ging als zelfstandig ondernemer, is hij tien jaar in loondienst geweest bij andere rijscholen. “Na een uitstapje als examinator bij het CBR besloot ik dat het tijd was om mijn eigen rijschool te starten. Mijn eigen baas zijn, niemand die me op de vingers kijkt. Ik maak zelf beslissingen en deel mijn eigen vakanties in.”

Vervelende bijkomstigheden

“Ik zou niet meer anders willen dan zelfstandig werken, ondanks alle vervelende bijkomstigheden van dien,” vertelt hij. “Je bent continu met je werk bezig, het stopt nooit. Je hebt geen ziektewet en ook geen pensioen. Ik zet nu zelf geld weg voor later, naar mijn idee houd je uiteindelijk minder over met die pensioenfondsen.”
Hij kan nog even sparen, want ondanks alles wil Jan nog minstens tien jaar door.
Bron: ZZP Servicedesk, 22 januari 2015

Link: http://www.zzpservicedesk.nl/757/rijinstructeur-worden-succes-niet-vanzelfsprekend.htm